Jordie Rovers (1991, The Netherlands)
is an Multi-disciplinary Artist based in Eindhoven, NL

Artist Inquires
+31 (0)6 29 39 37 61
jordierovers@gmail.com
Instagram @jordie.rovers

Newsletter

EN
Jordie Rovers originally dreamed of becoming an archaeologist, but he ultimately chose to pursue a career as an artist. His love for excavations is reflected in his drawings: the shapes he creates with pastel on paper seem familiar, yet their precise meaning eludes the viewer. As he draws, the dull, often unsightly artifacts from the ground are transformed into powerful, dynamic forms bursting with color and life.

As a thirteen-year-old boy, Rovers witnessed an archaeological dig in his hometown of Milheeze and eagerly offered his help. He saw firsthand how every fragment was carefully sketched. In those drawn lines, the noise disappeared, and the form became clear. Archaeology became the central theme in his development as an artist. He graduated from the Royal Academy of Art in The Hague with a book about an excavation in Helmond. To this day, he continues to search the ground in and around his current residence of Eindhoven with a metal detector, collecting and preserving his findings in his studio. To him, all objects are equal, whether it's a medieval buckle, a key to wind a pocket watch, a Napoleonic lead bullet, or a heavily rusted soda can. Sometimes the artifacts are immediately recognizable, but often they have become so deformed that they are unidentifiable.

Rovers has been drawing for as long as he can remember. He works with pastel chalk, without a premeditated plan, but with the shapes of the fragments he has unearthed in mind. He often works in series, finding a key in one drawing that leads to the next, with new compositions and color combinations. As he progresses within a series, he transitions from small to larger formats, and sometimes to even larger canvases. This shift in scale and material presents him with challenges, as he strives to maintain the energy of a small, quickly made drawing in his larger, more slowly developed paintings. In his work, small, dull pieces of metal grow into large, intriguing forms. He combines, distorts, and animates them, but most importantly, he brings them to life with color. His personal experiences, memories, thoughts, and emotions find their way into his creations, as he, like an archaeologist, uncovers layer by layer the worlds of experience trapped in time.


NL

Als kind wilde Jordie Rovers archeoloog worden, maar hij koos uiteindelijk voor het kunstenaarschap. Zijn liefde voor opgravingen is terug te vinden in zijn tekeningen: de vormen die hij met krijt op papier zet lijken herkenbaar, maar de precieze betekenis ontglipt je. Tijdens het tekenen transformeren de grauwe, soms onooglijke bodemvondsten tot krachtige, beweeglijke vormen, barstensvol kleur en leven. 

Als dertienjarige jongen zag Rovers in het dorp Milheeze, waar hij opgroeide, hoe archeologen bij een opgraving te werk gingen. Hij bood spontaan zijn hulp aan en zag van dichtbij hoe ieder gevonden brokstukje nauwkeurig nagetekend werd. In die getekende lijnen viel de ruis weg en werd de vorm duidelijk.

Archeologie werd de rode draad in zijn ontwikkeling als kunstenaar. Aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag studeerde hij af met een boek over een opgraving in Helmond. Nog altijd speurt hij de bodem in en rond zijn woonplaats Eindhoven af met een metaaldetector. In zijn atelier bewaart hij zijn vondsten. Alles is gelijkwaardig: van een middeleeuwse gesp tot een sleuteltje om een zakhorloge mee op te winden, en van een Napoleontische loden kogel tot een verregaand verroest frisdrankblikje. Soms zie je direct wat de bodemvondsten ooit waren, maar vaak zijn ze zo vervormd dat ze onherkenbaar geworden zijn.

Rovers tekent al zo lang hij zich kan herinneren. Zijn tekeningen maakt hij met pastelkrijt, zonder vooropgezet plan, maar wel met de vormen van de brokstukjes die hij uit de bodem haalde in zijn achterhoofd. Vaak werkt hij in reeksen; in de ene tekening vindt hij een sleutel tot de volgende, met nieuwe composities en kleurcombinaties. Binnen zo’n reeks stapt hij over van klein formaat papier op groter formaat, en ook op nog groter schildersdoek. Die vergroting van schaal en verandering van materiaal stellen hem voor uitdagingen. De energie die in een kleine, snel gemaakte tekening zit, wil hij ook voelbaar maken op grotere en trager gemaakte schilderijen.

In zijn tekeningen en schilderijen groeien kleine en grauwe stukjes metaal uit tot grote, intrigerende vormen. Hij combineert ze, vervormt ze, brengt ze in beweging, en vooral: hij geeft ze kleur. Tijdens het tekenen sluipen zijn eigen ervaringen, herinneringen, gedachten en emoties in het werk. Net als een archeoloog legt hij laag voor laag belevingswerelden bloot die gevangen waren in de tijd.

Upcoming Events

  • May 2025 - Exhibition Willem Twee Den Bosch

Selected Events

  • Make – Residency ZUIVER x MAKE, Eindhoven 2024
  • PAF - Residency, Saint-Erme-Outre-et-Ramecourt, France (2024)
  • Alles Rinkelt - Park, Tilburg (2024)
  • Take away - Stadsgallerij, Breda (2024)
  • Something Related - Galery Nasty Alice, Eindhoven (2024)
  • Art The Hague - Den Haag (2023)
  • Cultuurprijs award design - Den Bosch (2023)
  • Kunstrrrrrroute Buitenland - Camping Buitenland, Zandpol (2022)
  • Small Odesseys - Old Archeological Museum, Thessaloniki Greece (2022)
  • Small Odesseys - Albert van AbbeHuis, Eindhoven (2021)
  • Seats - Paradiso, Amsterdam (2021)
  • Squeezed - Raammaar, Rotterdam (2021)